Δευτέρα 6 Μαΐου 2024

Στο το τεύχος του περιοδικού LIFO που κυκλοφορεί απαντώ στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου Γιάννη Πανταζόπουλο σχετικά με τα φαινόμενα βίας μεταξύ των παιδιών και γιατί θεωρώ σημαντικό την ένταξη του μαθήματος της Ψυχολογίας στα σχολεία.




Τετάρτη 1 Μαΐου 2024

 «Η ψυχοθεραπεία σε συνδυασμό με τη μέθοδο Tomatis® άλλαξαν τη ζωή μου»

Η συνέντευξη με τη Β (26 ετών) ξεκίνησε ως μια συζήτηση που αφορούσε τον απολογισμό της θεραπείας της. Η Β εξέφρασε την επιθυμία να δημοσιευθεί αυτή η κατάθεση ψυχής που αποδεικνύει ότι τα πάντα είναι εφικτά όταν υπάρχει ΘΕΛΗΣΗ ΓΙΑ ΑΛΛΑΓΗ .
Ποιος ήταν ο λόγος που με επισκέφθηκες αρχικά ;
Έβλεπα χρόνια τον εαυτό μου να διαφέρει από τους υπόλοιπους και πάντα πίστευα ότι χρειάζομαι βοήθεια από ειδικό όμως ποτέ δεν τολμούσα να ζητήσω βοήθεια και πάντα το ανέβαλα βρίσκοντας δικαιολογίες και ελαφρυντικά για τον εαυτό μου. Πριν τρία χρόνια ένας σημαντικός άνθρωπος στη ζωή μου, μου έδωσε να καταλάβω ότι οι αντιδράσεις μου δεν ήταν φυσιολογικές. Αισθανόμουν μέσα μου ότι πάλευα, υπήρχα και δεν ζούσα τη ζωή που ήθελα, δεν γελούσα και εκνευριζόμουν με ανθρώπους που ήταν χαρούμενοι επειδή θεωρούσα ότι αυτό δεν ήταν φυσιολογικό.
Πόσο εύκολο ήταν να με εμπιστευτείς ;
Επειδή από τη φύση μου είμαι πολύ δύσπιστη και κλειστή, μου ήταν πολύ δύσκολο σε σημείο που πίστευα ότι όλο αυτό ήταν ανώφελο. Δεν πίστευα ότι θα έχω αποτελέσματα .
Τελικά γιατί με εμπιστεύτηκες ;
Μου ξεκλείδωσες πράγματα που δεν ήξερα ούτε εγώ για τον εαυτό μου και στην πορεία άλλαξα πράγματα που θεωρούσα φυσιολογικά.
Τι είδους θεραπεία έκανες και για πόσο χρονικό διάστημα ;
Ξεκίνησα με ψυχοθεραπεία για 6 μήνες και στη συνέχεια αν και ήμουν ιδιαίτερα επιφυλακτική σε εμπιστεύτηκα και συνέχισα με τη μέθοδο Tomatis® (3 κύκλους ) η οποία κατάφερε να βάλει τις σκέψεις μου σε τάξη, να με ηρεμίσει , να έχω καλύτερο έλεγχο του εαυτού μου με αποτέλεσμα να μην συμπεριφέρομαι σπασμωδικά όπως παλιά. Επίσης ο συνδυασμός ψυχοθεραπείας και μεθόδου Tomatis® με βοήθησε να επεξεργάζομαι καλύτερα τα δεδομένα της ζωής μου και να παίρνω αποφάσεις για τον εαυτό μου κάτι το οποίο δεν μπορούσα να κάνω πριν.
Περιέγραψε μου τη διαδρομή της θεραπείας σου μέχρι σήμερα ;
Η ψυχοθεραπεία δεν είναι εύκολη, με έβαλε στη διαδικασία να συγκρουστώ με τον εαυτό μου, είδα τα λάθη και τα ελαττώματα μου, έπαψα να δικαιολογώ τον εαυτό μου και απλά προσπάθησα να γίνω καλύτερη. Θέλει χρόνο, στην αρχή ήταν δύσκολα και απογοητευόμουν όμως δεν σταμάτησα ούτε στιγμή να προσπαθώ. Ο εαυτός μας χρειάζεται χρόνο να αλλάξει τα δεδομένα που τόσο καιρό θεωρούσε φυσιολογικά και αυτό γίνεται με δουλειά και εμπιστοσύνη προς τον θεραπευτή.
Πως βλέπεις τον εαυτό σου σε σχέση με το παρελθόν ;
Δεν έχω καμία σχέση με το παρελθόν, έχω αναπτύξει κριτήρια να σκέφτομαι και να λαμβάνω αποφάσεις, ελέγχω τον εαυτό μου, αντιλαμβάνομαι και νιώθω συναισθήματα. Όλα αυτά που βιώνω σήμερα είναι πρωτόγνωρα για μένα, μακάρι να είχα ξεκινήσει νωρίτερα και να μην είχα χάσει τόσο πολύτιμο χρόνο από τη ζωή μου. Η θέληση να ζήσω με έκανε να συνεχίζω ακόμα και όταν η ψυχοθεραπεία ήταν πολύ δύσκολη για μένα.


Τι μήνυμα θέλεις να δώσεις σε όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα , θέλουν να απευθυνθούν σε ειδικό και τελικά δεν το αποφασίζουν ;
Να μην χάνουν άλλο χρόνο από τη ζωή τους, να το τολμήσουν, να μην εγκαταλείψουν την προσπάθεια όσο κι’ αν δυσκολευτούν. Μόνο βρίσκοντας την ψυχική υγεία θα ζήσουν καλύτερα. Εσένα σ’ ευχαριστώ που με βοήθησες μετά από τόσα χρόνια να ζω φυσιολογικά , να αγαπώ τον εαυτό μου και να δίνω αγάπη.



Κυριακή 21 Απριλίου 2024

 ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Ο χρόνος πέρασε γρήγορα και σε λίγο ξεκινάνε οι πανελλαδικές εξετάσεις, η προετοιμασία σου έχει ολοκληρωθεί με αρκετές επαναλήψεις πριν αρκετό καιρό , όμως όσο πλησιάζουν οι μέρες νιώθεις ότι μπορεί να ξεχάσεις τα πάντα ή ότι η προετοιμασία σου δεν είναι αρκετή. Είναι λογικό να νιώθεις όλα αυτά τα συναισθήματα επειδή όλη αυτή η προετοιμασία έχει ως στόχο ένα νέο και πολύ σημαντικό βήμα στη ζωή σου.

Όλα τα συναισθήματα σου αυτή την εποχή περιστρέφονται γύρω από το άγχος που νιώθεις και πολλές φορές δυσκολεύεσαι να ελέγξεις. Τι είναι όμως το άγχος ; Είναι μια δυσάρεστη  κατάσταση που περιλαμβάνει  αρνητικά συναισθήματα και φόβο, με επιπτώσεις τόσο στην ψυχολογία όσο και στο σώμα σου, όπως ιδρώτα, ταχυκαρδία , τρόμο, σωματικοί πόνοι κλπ. Το ζητούμενο αυτή τη στιγμή δεν είναι να αναλύσουμε το άγχος αλλά να πούμε τι μπορείς να κάνεις ώστε η διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων να είναι πιο ανώδυνη και να αυξήσεις τις πιθανότητες επιτυχίας.

Οργάνωση

Στα πλαίσια της οργάνωσης θα πρέπει να έχεις σταθερό πρόγραμμα διαβάσματος, φαγητού και ύπνου.

Μην ξενυχτάς διαβάζοντας αλλά προτίμησε να ξυπνήσεις νωρίς επειδή το μυαλό σου θα είναι πιο ξεκούραστο .

Κάνε σταθερά διαλλείματα, μην διαβάζεις μέχρι τελικής πτώσεως αλλά κάθε ώρα κάνε ένα μικρό διάλλειμα μερικών, βγες από το δωμάτιο σου.

Όταν διαβάζεις να είσαι με την πλάτη στο παράθυρο ώστε να μην ξεφεύγει η προσοχή σου έξω.


 Ψυχολογικό επίπεδο – επικοινωνία

Διατήρησε καλή επικοινωνία με την οικογένεια σου

Να έχεις κάποιο άτομο με το οποίο θα μπορείς να συζητάς τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες σου

Μην κλείνεσαι στον εαυτό σου και εξέφρασε τις αρνητικές σου σκέψεις

Να έχεις εμπιστοσύνης στον εαυτό σου και στην προετοιμασία που έχεις κάνει.


Γονείς και πανελλήνιες εξετάσεις

Δεν συγκρίνετε  το παιδί με άλλα παιδιά

Δεν ρωτάτε συνέχεια πόσο καλά προετοιμασμένο νιώθει και πως είναι ψυχολογικά

Αποφεύγετε να δείχνετε το άγχος σας

Είστε ενθαρρυντικοί με το παιδί

Δεν σχολιάζετε το πρόγραμμα του και γενικότερα το πως χειρίζεται την τελική του προετοιμασία

Δεν συζητάτε την πιθανότητα αποτυχίας πριν τις πανελλήνιες, αλλά  υποστηρίζετε το παιδί να κάνει το καλύτερο δυνατό.

 

Καλή επιτυχία !!



Τετάρτη 17 Απριλίου 2024

 Τι είναι η μεταιχμιακή διαταραχή προσωπικότητας ;

Πρόκειται για μια διαταραχή με χαρακτηριστικό την έντονη αντίδραση των ατόμων σε πραγματική ή φανταστική εγκατάλειψη. Μόλις νιώσουν ότι κάποιο άτομο φεύγει λόγω χωρισμού, εργασίας, ταξιδιού κυριεύονται από πανικό, θυμό και οργή. Η συμπεριφορά είναι απρόβλεπτη και έντονα καταστροφική, δεν αντέχουν να είναι μόνοι τους και λόγω της απελπισίας μπορεί να κάνουν απόπειρες αυτοκτονίας ή αυτοτραυματισμούς.
Οι διαπροσωπικές σχέσεις των ατόμων με μεταιχμιακή διαταραχή προσωπικότητας είναι είναι έντονες και ασταθείς, εξιδανικεύουν και «κολλούν» σε άλλα άτομα πολύ γρήγορα όμως με την ίδια ταχύτητα αλλάζουν γνώμη. Επειδή οι σχέσεις τους είναι χαώδεις απογοητεύονται και δρουν παρορμητικά και με θυμό.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της μεταιχμιακής διαταραχής προσωπικότητας είναι η σοβαρή διαταραχή της ταυτότητας δηλαδή έχουμε απότομες αλλαγές στους στόχους επαγγελματικούς και προσωπικούς, στις αξίες, στους φίλους, στη σεξουαλική ταυτότητα.
Η συναισθηματική διάθεση παρουσιάζει μεγάλη αστάθεια και το άτομο αντιδρά έντονα στο παραμικρό στρες. Τα κυρίαρχα συναισθήματα που εναλλάσσονται είναι η δυσφορία, το άγχος, ο θυμός, ο πανικός, η απελπισία.
Τα άτομα με τη διαταραχή αυτή υπονομεύουν συχνά τον εαυτό τους όταν είναι έτοιμα να πετύχουν τους στόχους τους, για παράδειγμα εγκαταλείπουν το σχολείο πριν αποφοιτήσουν, την ψυχοθεραπεία ή την εργασία τους με διάφορες προφάσεις.
Όσον αφορά την αιτιολογία υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, η ψυχαναλυτική σχολή υποστηρίζει ότι ευθύνεται η δύσκολη σχέση με την μητέρα στη διάρκεια της βρεφικής ηλικίας, η γενετική σχολή υποστηρίζει ότι οφείλεται σε γενετικούς παράγοντες .
Η θεραπεία της μεταιχμιακής διαταραχής προσωπικότητας περιλαμβάνει ψυχοθεραπεία ατομική ή ομαδική ανάλογα τις ανάγκες, φαρμακευτική θεραπεία ή και νοσηλεία όταν εκδηλώνονται έντονα καταθλιπτικά συμπτώματα και αυτοκτονική συμπεριφορά.