Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2022

 Οι κρίσεις πανικού δεν έχουν ηλικία

Διαφορετικοί παράγοντες μπορούν να συμβάλλουν στην πρόκληση των κρίσεων πανικού τόσο στους ενήλικες όσο και στα παιδιά. Οι κρίσεις πανικού εμφανίζονται ξαφνικά και προκαλούν ιδιαίτερη αναστάτωση τόσο στο άτομο που το βιώνει όσο και στους γύρω του.
Όσον αφορά τα παιδιά, οι παράγοντες που οδηγούν στις κρίσεις πανικού είναι : τα υψηλά επίπεδα «άγχους αποχωρισμού» τα πρώτα χρόνια της ζωής λόγω της ανασφάλειας και του φόβου μην μείνουν μόνα. Ως αποτέλεσμα έχουμε την άρνηση να πάνε σχολείο, την δύσκολη κοινωνικοποίηση με τους συνομήλικους, κλάματα και γκρίνια με μεγάλη ευκολία. Τα παιδιά που βιώνουν τραυματικά γεγονότα όπως κακοποίηση, απώλεια γονιού είναι πιο ευάλωτα συναισθηματικά και διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν κρίση πανικού καθώς μεγαλώνουν.
Στους ενήλικες σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση των κρίσεων πανικού παίζει το άγχος, ο αρνητικός τρόπος σκέψης, η έλλειψη αυτοπεποίθησης, κάποιο σοβαρό γεγονός που έχει αποδιοργανώσει την ψυχολογία τους όπως επίσης και τραυματικά γεγονότα τα οποία μπορεί να υπάρχουν ασυνείδητα από την παιδική ηλικία. Συχνά τα παιδιά που εμφανίζουν κρίσεις πανικού έχουν ψυχρό και μη υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον. Θα πρέπει επίσης να διερευνηθεί εάν το παιδί έχει δεχτεί κακοποίηση.
Σύμφωνα με έρευνες, οι γυναίκες εμφανίζουν πιο συχνά κρίσεις πανικού απ’ ότι οι άντρες λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων και της προσπάθειας να διατηρήσουν την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και οικογενειακή ζωή.
Ιδιοσυγκρασιακοί παράγοντες σε συνδυασμό με την ύπαρξη έντονης ψυχολογικής πίεσης για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα αυξάνουν το γενικό επίπεδο σωματικής έντασης με αποτέλεσμα το άτομο να έχει αυξημένες πιθανότητες ώστε να πάθει κρίση πανικού. Η κρίση πανικού εμφανίζεται όταν το άτομο συνειδητά ή ασυνείδητα νιώθει απειλή και είναι ένας μηχανισμός που προστατεύει το σώμα από τον κίνδυνο που νιώθει.
Ένας από τους μεγαλύτερους φόβους των ανθρώπων που παθαίνουν κρίσεις πανικού είναι ότι αυτές οι κρίσεις μπορεί να βλάψουν την υγεία τους. Αν και τα συμπτώματα είναι τρομακτικά δεν αποτελούν άμεσο κίνδυνο για την υγεία όσων δεν αντιμετωπίζουν άλλα προβλήματα.
Τα χαρακτηριστικά των κρίσεων πανικού είναι ταχυπαλμία, τρέμουλο, αίσθημα ασφυξίας, πνιγμού, φόβος απώλειας ελέγχου, φόβος θανάτου, ζαλάδα, τάση λιποθυμίας, εφίδρωση.



Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2022

 Βία στις ανθρώπινες σχέσεις

 

Αίτια βίαιης συμπεριφοράς

Τα αίτια της βίαιης συμπεριφοράς έχουν ψυχολογική, κοινωνική και βιολογική προέλευση όπως χαμηλή νοημοσύνη, νευρολογικές και ψυχιατρικές διαταραχές, ορμονικές διαταραχές, διαταραχές του εγκεφάλου, τραύματα στο κεφάλι, βίαιες συμπεριφορές στην οικογένεια και στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο. Επίσης, συμβάλλουν αρνητικά οι περιβαλλοντικοί παράγοντες, οι συγκρούσεις και η κακή επικοινωνία.
Οι άντρες είναι πιο επιρρεπής στις βίαιες συμπεριφορές, όπως και όσοι κάνουν χρήση ουσιών και αλκοόλ. Η πιθανότητα βίαιης συμπεριφοράς αυξάνεται ακόμα περισσότερο όταν συνδυάζεται ψυχιατρικό ιστορικό με χρήση ουσιών και αλκοόλ.
Ιστορικό σοβαρού επεισοδίου βίας όπως επίθεση η απειλή με όπλο ή σεξουαλική βία αποτελούν ιδιαίτερα επιβαρυντικοί παράγοντες για την πρόβλεψη μελλοντικών βίαιων περιστατικών.
Όταν η παιδική ηλικία χαρακτηρίζεται από ένα ασταθές και βίαιο περιβάλλον η εκδήλωση βίαιης συμπεριφοράς μελλοντική είναι σχεδόν δεδομένη. Η έλλειψη οικογένειας ή μη υποστήριξης από το οικογενειακό περιβάλλον ενδέχεται να αυξήσει την πιθανότητα για βία.
Επίσης, το άγχος της εργασίας ή της απώλειας της, αλλαγές στα οικονομικά είναι μερικοί στρεσογόνοι παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν αλλαγές στη ζωή και την ψυχολογία με αποτέλεσμα συμπεριφορές εκτός ελέγχου που μπορεί να οδηγήσουν στη βία.
Οι ψυχικές διαταραχές που προδιαθέτουν για βίαιη συμπεριφορά είναι : η αντικοινωνική διαταραχή προσωπικότητας με βίαιο ιστορικό συμπεριφοράς, η μεταιχμιακή διαταραχή λόγω έντονων συναισθηματικών ξεσπασμάτων, ο σχιζοφρενής ασθενής επειδή βιώνει έντονες ψευδαισθήσεις, όποιος έχει κρίσεις πανικού λόγω των ακραίων αντιδράσεων, ο καταθλιπτικός ασθενής που κάνει σχέδια αυτοκτονίας.

 

Για να καταλάβουμε το θύμα θα πρέπει να γνωρίσουμε πρώτα τον θύτη και τα χαρακτηριστικά του. Ο θύτης λοιπόν σχεδόν ποτέ δεν εγκαταλείπει τον ρόλο του γιατί θα χάσει την «ισχύ» του, την δύναμη, την επιρροή που έχει και όλα τα χαρακτηριστικά που τον διατηρούν στο «θρόνο» του. Γνωρίζει ποιο είναι το σωστό, το πράττει και σε καμία περίπτωση δεν διαπραγματεύεται τις απόψεις και τις πράξεις του. 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του θύτη ;

χειριστικός

καχύποπτος

έχει εξωπραγματικές προσδοκίες από τους άλλους

υποτιμά τους άλλους

όταν είναι με κόσμο θέλει να είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος

συχνά απορρίπτει τους άλλους

αδιαφορεί για τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων

καταδυναστεύει τους άλλους για να νιώθει δυνατός και σημαντικός

είναι παρορμητικός, ανυπόμονος και ευερέθιστος

εκφράζεται με ατελείωτους μονολόγους

προσβάλει και περιφρονεί

Όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά τα χρησιμοποιεί ανάλογα με τους ανθρώπους που συναναστρέφεται, σίγουρα με το θύμα που θα επιλέξει σε προσωπικό, επαγγελματικό ή φιλικό επίπεδο θα ξετυλίξει όλο του το μεγαλείο.

Ποιος είναι το θύμα ; Είναι ο θύτης του εαυτού του επειδή ήδη βλάπτει τον εαυτό του με διάφορους τρόπους πριν βρεθεί στην ζωή του ο θύτης του. Το θύμα δεν πιστεύει στις δικές του δυνάμεις, στις δυνατότητες και στα συναισθήματα που έχει, γι’ αυτό ταυτίζεται με τη «δύναμη» του θύτη. Ο θύτης για να διατηρεί το θύμα του σε εγρήγορση υπόσχεται ή αφήνει να εννοηθούν διάφορα πράγματα τα οποία δεν θα τα πραγματοποιήσει ποτέ, φροντίζει όμως να κατηγορήσει  το θύμα γι’ αυτό.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του θύματος ;

φροντίζει τις ανάγκες των άλλων και όχι του εαυτού του

θέλει να πιστεύει τις υποσχέσεις που του δίνονται

υποτάσσεται στις απαιτήσεις

συχνά νιώθει ενοχές

εντυπωσιάζεται εύκολα

για να ηρεμήσει καταφεύγει σε εθιστικές συμπεριφορές

δεν βάζει όρια

φοβάται να πει την άποψη του

εξιδανικεύει τον θύτη

φοβάται να ρισκάρει

Για να αλλάξει το θύμα και να απαλλαγεί από τον υποτακτικό του ρόλο  θα πρέπει να συνειδητοποιήσει το κακό που κάνει ο ίδιος στον εαυτό του και να ενεργοποιήσει τις εσωτερικές δυνάμεις οι οποίες πάντα υπάρχουν και θα τον οδηγήσουν να δουλέψει όλα τα στοιχεία  που επέτρεψαν σε κάποιον άλλον να του καθορίζει τη ζωή.



Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022

 Διαθέσιμο και ηλεκτρονικά το άρθρο για την νεανική παραβατικότητα.

https://www.kathimerini.gr/society/562133236/agria-i-neaniki-paravatikotita/?fbclid=IwAR0UL61F3f03P2RUX_HNBpT3vBkuSfh_BZuy6OmJqAvpSXvQebjKhz2BCIA



Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2022

 Σήμερα Σάββατο 12/11/22 στο άρθρο της εφημερίδας "Καθημερινή" με τίτλο " Άγρια η νεανική παραβατικότητα", απαντώ στις ερωτήσεις της δημοσιογράφου Λίνας Γιάνναρου γι' αυτό το τόσο επίκαιρο και ανησυχητικό θέμα.



Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022

 Απαντήσεις για το τεστ WISC V

1. Ποιον πληθυσμό αφορά το τεστ ;
Το WISC V αφορά τα παιδιά ηλικίας 6 ετών μέχρι 16 ετών και 11 μηνών.
2. Πόση ώρα διαρκεί το τεστ ;
Από μια ώρα μέχρι δυο , αρκετές φορές όμως και περισσότερο.
3. Μπορώ να φέρω το παιδί για τεστ αμέσως μετά το σχολείο ;
Το παιδί πρέπει να είναι ξεκούραστο, το ιδανικό είναι την ημέρα του τεστ να μην έχει πάει σχολείο.
4. Καλύπτεται το κόστος του τεστ από τα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία ;
Δεν καλύπτεται όταν χορηγείται από ιδιωτικούς φορείς.
5. Οι γονείς μπορούν να είναι στον ίδιο χώρο με το παιδί κατά την διάρκεια διεξαγωγής του τεστ ;
Όχι, στο χώρο διεξαγωγής του τεστ είναι μόνο το παιδί και ο εξεταστής.
6. Ποιος μπορεί να είναι ο εξεταστής του WISC V ;
Μόνοι οι ψυχολόγοι με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι στη χορήγηση του WISC V. Επιπλέον θα πρέπει να έχουν την επίσημη πιστοποίηση ως εξεταστές.
7. Σε τι διαφέρει το WISC V από τα άλλα τεστ νοημοσύνης και αξιολόγησης μαθησιακών δυσκολιών ;
Είναι η τελευταία έκδοση το τεστ WISC που σημαίνει ότι η 5η έκδοση είναι η πιο σύγχρονη. Επιπλέον το τεστ WISC V θεωρείται το πιο αξιόλογο σε παγκόσμιο επίπεδο στο είδος του.
8. Αναγνωρίζεται το WISC V από το Ελληνικό Δημόσιο για χορήγηση επιδόματος ή θεραπειών ;
Ναι αναγνωρίζεται είτε μεμονωμένα είτε συνδυαστικά με άλλες αξιολογήσεις ανάλογα την περίπτωση.
9. Για ποιες περιπτώσεις παιδιών χρησιμοποιείται το WISC V ;
Όταν υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες, όταν χρειάζεται να μετρήσουμε τον δείκτη νοημοσύνης, όταν το παιδί δυσκολεύεται σε συγκεκριμένα μαθήματα, όταν υπάρχουν προβλήματα μνήμης, όταν εμφανίζει ΔΕΠΥ, όταν υπάρχουν υποψίες δυσλεξίας, για να αποφασιστεί εάν ένα παιδί πρέπει να φοιτήσει ή όχι σε ειδικό σχολείο.
10. Σε τι επιπλέον ωφελεί η αξιολόγηση με το WISC V ;
Εκτός από τα παραπάνω δίνει σημαντικές πληροφορίες και στις υπόλοιπες ειδικότητες όπως λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός για τις ανάγκες του παιδιού και για την θεραπεία που πρέπει να εφαρμόσουν.



Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2022

Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2022

Στα πλαίσια της διπλωματικής μου εργασίας θα ήθελα την βοήθεια σας συμπληρώνοντας το ερωτηματολόγιο που ακολουθεί. Το θέμα αφορά την κακοποίηση στην παιδική ηλικία και τις επιπτώσεις στην ενήλικη ζωή. 

 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfAnw0HLfjwEyGEmVSKnsICCkkPeTOxrUDhkqy3EnbLwGIiyQ/viewform?fbclid=IwAR0-p8XkKtKJgfC-w2Z-fbLIZnpDi65kQDGr1WPsZT5vqnVnpPatIkbQCSw