Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2020

Επικοινωνία γονιού - εφήβου

Ποιες συμπεριφορές του γονιού λειτουργούν αρνητικά για τον έφηβο;

- Ο έφηβος είναι πολύ ευαίσθητος στις αποδοκιμασίες των γονιών
- Τα επικριτικά σχόλια αποσυντονίζουν τον έφηβο
- Οι εντολές επιφέρουν έχθρα και αντιδράσεις.

Πως μπορεί ο γονιός να βελτιώσει την επικοινωνία με τον έφηβο ;
- Για να καταλάβει την ψυχολογία του εφήβου θα πρέπει να μπει στη θέση του, να έχει δηλαδή ενσυναίσθηση
- Να περιγράφει στον έφηβο τα προβλήματα που δημιουργούνται ώστε να του δώσει την ευκαιρία να συμμετάσχει στη λύση
- Ο γονιός δίνει επιλογές και δεν είναι απόλυτος
- Εξωτερικεύει τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς του
- Αιτιολογεί πάντα την άρνηση.



Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2020

Γιατί τα παιδιά συμμορφώνονται με τους κανόνες της ομάδας;

- Η συμμόρφωση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα παιδιά στην αρχή της προεφηβίας επειδή αρχίζουν να κινούνται πέρα από την ασφάλεια της οικογενειακής ζωής 

- Οι προέφηβοι έχουν μια ισχυρή ανάγκη να ανήκουν σε μια ομάδα και να νιώθουν αποδεκτοί

- Οι παραπάνω ανάγκες συνυπάρχουν με μια εξίσου ισχυρή ανάγκη για αυτονομία 

- Τα παιδιά προσπαθούν να ασκήσουν έλεγχο και να βρουν τη θέση τους στη φιλική ομάδα όπου ανήκουν 

- Οι ομάδες συνομηλίκων δημιουργούν κανόνες και πολλές φορές αναπαράγουν ασυνείδητα προκαταλήψεις εναντίον ανθρώπων που είναι διαφορετικοί. 





Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020

 Γιατί το παιδί αρνείται να πάει για ύπνο ;

- Δοκιμάζει τα όρια του γονιού, η παραβίαση των κανόνων είναι για το παιδί παιχνίδι
- Το πέρασμα από τις δραστηριότητες στην απραξία του δημιουργεί άγχος
- Φοβάται ότι κάποιος φανταστικός ήρωας θα του κάνει κακό
- Το τελευταίο διάστημα βλέπει εφιάλτες
- Δεν έχει όρια από τους γονείς
- Ζηλεύει το χρόνο που θα περάσουν οι γονείς χωρίς αυτό.



Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2020

 Τι είναι οι παγίδες ζωής και πως θα τις αλλάξω ;

- Οι παγίδες είναι μακροχρόνια σενάρια ζωής
- Είναι βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις όπως οι εθισμοί και γι' αυτό αλλάζουν δύσκολα
- Η αλλαγή απαιτεί να είσαι πρόθυμη - πρόθυμος να βιώσεις τον πόνο
- Η αλλαγή απαιτεί πειθαρχεία
- Πρέπει να καταλάβεις την παγίδα ώστε στη συνέχεια να βρεις την δύναμη να την αντιμετωπίσεις
- Πρέπει να παρατηρείς συστηματικά τον εαυτό σου και να αλλάζεις συμπεριφορά
- Η αλλαγή δεν είναι ραγδαία και απαιτεί συστηματική εξάσκηση.



Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020

 Έχω κατάθλιψη, πως θα βοηθήσω τον εαυτό μου ;

- Σκέψου ποια είναι τα προβλήματα σου και χώρισε τα σε μικρότερα ώστε από κάπου να ξεκινήσεις, ποτέ όλα μαζί.
- Παρατήρησε και αναγνώρισε τις σκέψεις που περνούν από το μυαλό σου και συνδέονται με την κατάθλιψη.
- Δώσε έμφαση στο τι σκέφτεσαι για τον εαυτό σου, πως του φέρεσαι και τι χαρακτηρισμούς του αποδίδεις.
- Κατέγραψε τις σκέψεις σου ώστε να σου γίνουν πιο σαφείς και να τις επεξεργαστείς καλύτερα.
- Προχώρησε βήμα - βήμα.
- Αμφισβήτησε τον αρνητικό τρόπο που σκέφτεσαι και δείξε κατανόηση στον εαυτό σου.
- Ασχολήσου με θετικές δραστηριότητες.
- Μίλησε σε κάποιον που εμπιστεύεσαι και μην υποφέρεις σιωπηλά.



Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2020

 Έχω χαμηλή αυτοεκτίμηση, από που προέρχεται ;

- Από έναν συνδυασμό φύσης και ανατροφής, δηλαδή από τα γονίδια και από το πως μου συμπεριφέρονταν οι υπεύθυνου για την φροντίδα μου όταν ήμουν παιδί
- Εάν ακούω συνέχεια αρνητικά σχόλια για τον εαυτό μου που με υποτιμούν, με προσβάλλουν και με εξευτελίζουν , αναπόφευκτα θα μου δημιουργηθεί άγχος και θα γίνω ανασφαλής
- Από τις θεμελιώδεις αρνητικές πεποιθήσεις για τον εαυτό μου οι οποίες δημιουργούνται στο πέρασμα των χρόνων εφόσον δεν έχω υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον
- Από την ανησυχία που έχω για το πως με βλέπουν οι άλλοι
- Από την αναμονή του χειρότερου αποτελέσματος από τις καταστάσεων που με αφορούν
- Από τα αρνητικά συναισθήματα για τον εαυτό μου τα οποία συχνά τα εκφράζω στους άλλους.



Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2020

Μπιμπερό και πιπίλα, πως θα τα αποχωριστεί το παιδί ;

- Επιλέγω την κατάλληλη στιγμή αποφεύγοντας τις κρίσιμες στιγμές όπως γέννηση αδελφού, αυτονόμηση σε σχέση με την τουαλέτα, μετακόμιση , έναρξη παιδικού σταθμού
- Βοηθάω το παιδί να τα περιορίσει σταδιακά, τα χρησιμοποιεί π.χ. μόνο στο σπίτι το πρωί που ξυπνάει και το βράδυ πριν τον ύπνο
- Μετά από κάποιο διάστημα θα του δίνεται μόνο νερό στο μπιμπερό ώστε να του είναι πιο εύκολο να το αποχωριστεί
- Η πιπίλα θα συνδυαστεί σταδιακά μόνο με τις ώρες του ύπνου και στην πορεία για να νιώσει το παιδί συναισθηματική ασφάλεια μπορεί να αντικατασταθεί με ένα λούτρινο παιχνίδι το οποίο θα το έχει δίπλα του το παιδί πριν και κατά την διάρκεια του ύπνου
- Τα ενθαρρυντικά λόγια θα το βοηθήσουν όπως "τώρα που είσαι μεγάλος δεν χρειάζεσαι το μπιμπερό και την πιπίλα και μπορείς να τα δώσεις στο αρκουδάκι σου"
- Δεν συγκρίνουμε το παιδί με άλλα παιδιά είτε της οικογένειας είτε από το φιλικό περιβάλλον και αποφεύγουμε υποτιμητικές φράσεις όπως "αυτά είναι για μωρά " ή " είναι κακό που πίνεις γάλα από το μπιμπερό γιατί είσαι μεγάλο παιδί".