Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021

Νάρκισσος, ένα θέμα με πολλές και επικίνδυνες προεκτάσεις.
Απαντώ στις ερωτήσεις της δημοσιογράφου κυρίας Εύας Μπουργάνη για την εφημερίδα Το Ποντίκι.


https://www.topontiki.gr/2021/11/25/narkissismos-mia-psichiki-diatarachi-me-epikindines-proektasis/?fbclid=IwAR1Q1di3x0NRBDo7tXg8aMzfVj4NgKxK2bcbgQsI9jiUJ6nEVBM

Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2021

 Νοητική υστέρηση

Η νοητική υστέρηση δεν είναι μια ασθένεια με την στενή έννοια του όρου αλλά μια κατάσταση που μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες όπως κληρονομικούς και περιβαλλοντικούς. Επίσης, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες όπως οι φτωχές συνθήκες διαβίωσης και η έλλειψη εκπαιδευτικών ευκαιριών κυρίως στα άτομα με ελαφριά και μέτρια νοητική υστέρηση.
Σε αρκετές περιπτώσεις η νοητικής υστέρηση συνυπάρχει με ψυχικές διαταραχές ή σύνδρομα. Λόγω των διαφόρων συνδυασμών, η κάθε περίπτωση της νοητικής υστέρησης πρέπει να διερευνάται εξατομικευμένα. Η κλινική πορεία και η πρόγνωση διαφέρει από άτομο σε άτομο.
Τα άτομα με νοητική υστέρηση ταξινομούνται σε τέσσερις κατηγορίες ανάλογα με τον δείκτη νοημοσύνης : ελαφριά νοητική υστέρηση, μέτρια νοητική υστέρηση, βαριά νοητική υστέρηση και βαθιά νοητική υστέρηση.
Η πορεία της νοητικής υστέρησης καθορίζεται από διάφορους παράγοντες όπως τον δείκτη νοημοσύνης, το οικογενειακό περιβάλλον, την ηλικία διάγνωσης και έναρξης των θεραπειών, την απουσία άλλων ιατρικών και ψυχολογικών καταστάσεων που μπορεί να εμποδίσουν την εξέλιξη.



Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2021

 Εξαγορά φιλίας με παιχνίδια στο νηπιαγωγείο

Ήδη από μικρή ηλικία υπάρχει η ζήλεια μεταξύ των παιδιών και είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο στο νηπιαγωγείο. Σε αρκετές περιπτώσεις τα παιδιά εξαγοράζουν την φιλία και την εύνοια άλλων παιδιών προσφέροντας τους τα παιχνίδια που φέρνουν μαζί τους από το σπίτι. Η ανταλλαγή παίρνει απίστευτες διαστάσεις και χρειάζεται προσοχή όταν το παιδί θέλει κάθε μέρα να παίρνει μαζί του ένα ή περισσότερα παιχνίδια και δεν τα επιστρέφει λέγοντας ότι τα ξέχασε ή τα χάρισε σε φίλους του.
Περιορισμός της ανταλλαγής
- Εφόσον οι κανονισμοί του σχολείου το επιτρέπουν, μπορεί το παιδί να πάρει μαζί του ένα παιχνίδι ή κάποιο άλλο αντικείμενο για να νιώθει συναισθηματική ασφάλεια.
- Ο γονιός θα πρέπει να ξεκαθαρίζει εξ αρχής στο παιδί ότι είναι υπεύθυνο για τις πράξεις του και η απώλεια του αντικειμένου με οποιονδήποτε τρόπο θα είναι δική του ευθύνη.
- Οι ανταλλαγές δεν είναι απαγορευτικές αλλά οι γονείς θα πρέπει να προσέξουν την συχνότητα, την διάθεση και πως αιτιολογεί το παιδί την κάθε ανταλλαγή.
- Αν το παιδί δείχνει προβληματισμένο, ο γονιός με ήρεμη συζήτηση θα τον βοηθήσει να συνειδητοποιήσει τον λόγο που τον οδήγησε στην συγκεκριμένη ανταλλαγή.
- Οι συζητήσεις γίνονται πάντα όταν το παιδί δεν είναι σε ένταση.
- Η βοήθεια της δασκάλας είναι πολλές φορές πολύτιμη επειδή θα ενημερώσει τους γονείς για γεγονότα τα οποία δεν ειπώθηκαν από το παιδί.



Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2021

 Πως η κατάθλιψη επηρεάζει την συμπεριφορά μας ;

Όταν μας κυριεύει η κατάθλιψη ασχολούμαστε με πολύ λιγότερες δραστηριότητες σε σύγκριση με πριν και ειδικότερα με πολύ λιγότερες θετικές δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες που πριν την κατάθλιψη ήταν ευχάριστες τώρα είναι μαρτυρικές, ο καταθλιπτικός θέλει να κρυφτεί και σταδιακά αποσύρεται από όσα πριν ήταν φυσιολογικά. Επίσης, αποφεύγει συγγενείς, φίλους και επαγγελματικούς συνεργάτες λόγω της πιθανής σύγκρουσης που μπορεί να δημιουργηθεί.
Αρκετές φορές νιώθουν την επιθυμία να φύγουν χωρίς όμως να τους είναι ξεκάθαρο που θέλουν να πάνε και τι θέλουν να κάνουν.
Αλλαγή συμπεριφοράς
- Οργανώνω τις καθημερινές δραστηριότητες και πάω βήμα - βήμα.
- Κάθε μέρα θα έχω ως στόχο μια μικρή θετική δραστηριότητα.
- Πείθω τον εαυτό μου ότι μπορώ να φέρω εις πέρας κάποιες δραστηριότητες.
- Όταν ο εαυτός μου λέει ότι δεν μπορώ να τα καταφέρω τον αμφισβητώ κάνοντας ένα μικρό βήμα.
- Θέτω ως στόχο να μην κάθομαι στο κρεβάτι παρά μόνο για να ξεκουραστώ.
- Όταν πρόκειται να κάνω μια δραστηριότητα δεν σκέφτομαι τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσω.



Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021

            Πως ο νάρκισσός χειραγωγεί το θύμα του ;

 Ο νάρκισσος αρχικά δεν εκδηλώνει την πραγματική του συμπεριφορά αλλά δείχνει ενδιαφέρον, συμπεριφέρεται όμορφα και δείχνει ότι έχει συναισθήματα. Στη συνέχεια όμως μεταβιβάζει στο θύμα του συναισθήματα άγχους, αδυναμίας, ενοχών και επίσης ιδιαίτερα έντονα συναισθήματα εξάρτησης και παραίτησης. Η μεταβίβαση των συναισθημάτων έχει ως αποτέλεσμα το θύμα να νιώθει ευθύνες και αρνητικά συναισθήματα που έχουν προκληθεί εσκεμμένα από τον νάρκισσο.

Στόχος του νάρκισσου είναι να καταπατήσει κάθε συναίσθημα αυτοεκτίμησης του θύματος με οποιονδήποτε τρόπο όπως λεκτική, σωματική ή σεξουαλική κακοποίηση. Ο νάρκισσος φροντίζει με πειστικό τρόπο να ξυπνήσει τον φόβο του θύματος του ώστε να πιστέψει ότι δεν θα μπορέσει να επιβιώσει μακριά του έστω κι' αν έχει οικονομική ανεξαρτησία. Προσβάλλει το θύμα, το μειώνει και στο επόμενο βήμα "προσφέρει" "αγάπη" και "προστασία". Αυτή η αντίφαση στην συμπεριφορά του νάρκισσου δημιουργεί τελικά ενοχές στο θύμα με αποτέλεσμα σταδιακά καταλήγει να αισθάνεται ανήμπορος .

Το θύμα πάσχει συνήθως από αγχώδεις και φοβικές διαταραχές με αποτέλεσμα να είναι το ιδανικό άτομο που θα μπορέσει να χειραγωγήσει ο νάρκισσος. Η αδυναμία που νιώθει, οδηγεί το θύμα να αναζητήσει συμπαραστάτες - καθοδηγητές και τελικά να παγιδευτεί σε μια μακροχρόνια σχέση με προσβολές, ανασφάλειες, έλλειψη αυτοπεποίθησης, ψυχολογικά και πιθανόν και ψυχοσωματικά προβλήματα.



Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2021

 Παράγοντες αποτυχίας ενηλίκων

Οι παράγοντες που επηρεάζουν την αποτυχία των ενηλίκων σε διάφορους τομείς δημιουργούνται σταδιακά από την παιδική ηλικία και είναι :
- Ο επικριτικός γονιός στη διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας.
- Η σύγκριση με τα αδέλφια, τα συναισθήματα μειονεξίας που δημιουργούνται στο παιδί αποτελούν τροχοπέδη για μελλοντικές προσπάθειες.
- Οι μαθησιακές δυσκολίες και η φτωχή μνήμη αποτελούν παγίδες αποτυχίας που θα επηρεάσουν την ενήλικη ζωή.
- Οι ιδιαίτερα επιτυχημένοι επαγγελματικά γονείς και τα υψηλά στάνταρ που δημιουργούνται μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την προσπάθεια των παιδιών.
- Η έλλειψη ενδιαφέροντος των γονέων ή η ανταγωνιστική συμπεριφορά μπορεί να υπονομεύσει την επιτυχία των παιδιών ως ενήλικες.
- Παιδιά χωρίς όρια και περιορισμούς από την οικογένεια θα έχουν δυσκολίες ως ενήλικες στην ανάληψη ευθυνών και στην αυτοκυριαρχία.
- Η καταγωγή από ξένες χώρες ή το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο της οικογένειας μπορεί να δημιουργήσει στα παιδιά.